مزایای همپیمایی سازمانی
هم پیمایی در بخش حمل و نقل، مدیریت منابع انسانی، مدیریت اجرایی و مدیریت محیطی و بحث تبلیغات در سازمان ها موثر و سودمند است که در ادامه به تفکیک به آن ها خواهیم پرداخت.
هم پیمایی (carpooling به فارسی: کارپولینگ) در حمل و نقل سازمانی
هم پیمایی (carpooling به فارسی: کارپولینگ)، با وجود مزایای بسیار، برای سازمان ها ابتدا به عنوان راه حلی در حوزه ی حمل و نقل ارائه شد. اجرای همپیمایی در سازمان ها از سویی باعث میشود تا مشکلات و چالش های مدیریت حمل و نقل از گردن سازمان برداشته شود و هم از سویی باعث میشود تا از مجموع مبلغی که برای روش های سنتی حمل و نقل باید صرف شوند، تنها بخش کوچکی هزینه شود و مابقی برای سازمان ذخیره شوند. البته برای این که از این روش، هم سازمان سود ببرد هم کارمندان متضرر نشوند و اجرای همپیمایی برای آن ها نیز سودمند باشد، لازم است تا این راهکار طبق قواعد و اصول استاندارد همپیمایی (carpooling به فارسی: کارپولینگ) به اجرا گذاشته شود. (درباره تاثیر همپیمایی در حمل و نقل سازمانی بیشتر بخوانید)
هم پیمایی (carpooling به فارسی: کارپولینگ) راهکاری نوین در مدیریت منابع انسانی
پس از اجرای همپیمایی در برخی سازمان ها و مجموعه ها، که بیشتر در اروپا و ایالات متحده امریکا بودند، مدیران منابع انسانی دریافتند که اجرای هم پیمایی میتواند بسیاری از اهدافی که در حوزه مدیریت منابع انسانی دنبال میشوند و برای کسب آن ها میبایستی هزینه های گزافی پرداخت شود، را برای سازمان به ارمغان بیاورد. از همین رو حتی بسیاری سازمان ها که واحد حمل و نقل و سرویس سازمانی نداشتند نیز به اجرای همپیمایی روی آوردند تا از بسیاری هزینه های بخش مدیریت منابع انسانی بی نیاز گردند. تزریق صمیمت به محیط کار به نحوی که باعث امنیت محیط کاری برای کارکنان شود و آن ها در فضای شغلی خود با احساس امنیت از بیشترین حد بهره وری خود استفاده کرده، با بالاترین بازدهی کار کنند و در مواردی که میتوانند دست به خلاقیت و ابداع بزنند. این هم مسیر شدن افراد با یکدیگر، سازمان هاا و مدیران را از اعمالی نظیر ساخت سالن غذاخوری، سفرهای گرهی کارکنان و مانند آن بی نیاز می گرداند چرا که هنگام همپیمایی، گفت و گو و برقراری ارتباط دوستانه و نسبتا صمیمی اجتناب ناپذیر بوده و به قطع نتایج و فواید آن به محیط کار نیز خواهد رسید. (درباره مزایای همپیمایی در مدیریت منابع انسانی بیشتر بخوانید)
همپیمایی (carpooling به فارسی: کارپولینگ) در کنار مدیریت محیطی و داخلی و مدیریت اجرایی سازمان ها
از چالش هایی که در بخش مدیریت محیطی و مدیریت اجرایی و مدیریت داخلی سازمان ها همواره وجود داشته و در صورتی که شدید باشد برای سازمان ها هزینه ی بسیاری به بار خواهد آورد، تدبیر محلی برای پارک خودروهای کارکنان است. این مشکل به خودی خود باعث از بین رفتن جلوه ی محیطی فضای شغلی، ایجاد مزاحمت برای همسایگان (در جغرافیای شهری) و احتمال درگیری های بسیاری می شود و همچنین آن هنگام دو چندان میشود که سازمان، به خاطر تعداد زیاد کارمندان، مجبور به هزینه برای تهیه ی چنین فضایی از طریق ساخت، خرید و یا اجرا میشود.
همپیمایی افراد با یکدیگر باعث میشود از مجموع تعداد خودروهای شخصی کارکنان، تنها یک چهارم تا یک سوم از خودروها در حال تردد و در نتیجه در فضای سازمان حاضر باشند؛ این بدان معناست که اجرای همپیمایی، در بسیاری موارد قادر به حذف معضل فضای پارک خودروهای شخصی کارکنان است و در بعضی موارد که مشکل را به طور کامل حل نمیکند، از شدت آن بسیار میکاهد و آن را 70-75درصد کاهش میدهد.
همپیمایی، موضوعی برای تبلیغات سازمان
پیشتر گفتیم که همپیمایی، به عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی هوا، سوخت و ترافیک ابداع شد. سازمان هایی که در جهان به همپیمایی میپردازند، همواره فارغ از موضوع فعالیتشان، به عنوان سازمان های حامی محیط زیست شناخته میشوند؛ این بدان معناست که مخاطبان، پیش از آشنایی با محصول یا خدمات سازمان، آن را انتخاب کرده اند و برای حمایت از محیط زیست حتی حاضر خواهند بود تا در مواردی که سازمان دقیقا تمامی خواسته های آن ها را برآورده نمیکند، از بخشی از خواسته های خود به خاطر حمایت از محیط زیست چشم بپوشند (نظیر جنبش save_ralph# که مردم، به خاطر این که برخی برندهای آرایشی بهداشتی محصولات خود را روی حیوانات امتحان میکردند، آن ها را تحریم و بدون داشتن تجربه استفاده از محصولات رقبا، صرفا به این خاطر که برای محیط زیست ضرری نداشتند، به استفاده از آن ها روی آوردند. لازم به ذکر است در چنین جنبشی، آسیبی که به محیط زیست وارد میشد برای انسان مضر نبود و یقینا در حالتی که سازمانی از آسیب هایی که برای سلامتی مضر است جلوگیری کند، محبوبتی دوچندان خواهد یافت).
همچنین بحث مسئولیت اجتماعی، امروزه در تمام دنیا به مطالبه ای عمومی تبدیل شده است و حتی در بسیاری موارد انجام مسئولیت اجتماعی وظیفه ای است قانونی که بر سازمان ها بار میشود. اکثر فعالیت هایی که برای انجام مسئولیت اجتماعی انجام میشوند، هزینه بر بوده و در اجرا نیز مشکل ساز خواهند بود. به خاطر تاثیر محیط زیستی همپیمایی و نقشی که در آلودگی هوا ایفا میکند، میتواند به عنوان بخش مسئولیت اجتماعی سازمان ها قرار گیرد. نکته ی بسیار مفید و حائز اهمیتی که در این مورد وجود دارد آن است که همپیمایی اساسا برای صرفه جویی در هزینه ها اجرا میشود و این بدان معناست که نه تنها بر سازمان هزینه ای بار نمیکند، بلکه در هزینه های سازمان صرفه جویی نیز خواهد نمود؛ یعنی یک تیر و چند نشان.