وبلاگ


هم پیمایی (carpooling)، راهکار جدید مدیریتی

1400/05/11
هم پیمایی (carpooling)، راهکار جدید مدیریتی
همپیمایی سازمانی
اهمیت استفاده از روش های نوین مدیریتی بر همگان آشکار است؛ راهکارهایی که بازدهی بیشتری در قبال هزینه ی کم تر به سازمان ها و مجموعه ها ارائه میکنند. همپیمایی یکی از این روش های جدید است که در بخش حمل و نقل، مدیریت منابع انسانی و مدیریت محیطی به کمک مدیریت سازمان ها می آید
اهمیت مدیریت در هر مجموعه آنچنان بدیهی است که برای درک اهمیت آن کافی است بدانیم عامل تمایز سازمان‌ها از یکدیگر تنها و تنها مدیریت است. مدیران سازمان‌ها همواره در پی آنند تا از سویی هزینه‌ها را تا حد ممکن کاهش و از سویی دیگر بازدهی را افزایش دهند.
همپیمایی (carpooling)، به معنای پیمودن مسیرهای مشترک با یکدیگر و استفاده‌ حداکثری از ظرفیت خودروهای در حال تردد، راهکاری است که در ابتدا به عنوان طرحی در مدیریت کلان شهری برای کاهش آلودگی، مصرف سوخت، آلودگی هوا و کنترل ترافیک طرح شد.
پس از طرح این مفهوم، هم پیمایی (carpooling) سازمانی به طور آزمایشی در بعضی نقاط جهان من جمله آلمان، سوییس، برخی ایالت آمریکا و.... اجرا شد که توانست مزایایی بیش از پیشبینی‌های اولیه را به بار آورد و پس از موفقیت در اجرا، به غیر از مدیران کلان، مدیران شهری و فعالان محیط زیستی در سطح کلان، نظر گروه‌های مختلفی را به خود جلب نمود. یکی از عمده‌ترین گروه‌هایی که نسبت به همپیمایی (carpooling) علاقه نشان دادند و در صدد اطلاع از نحوه اجرای آن بر آمدند، مدیران سازمان‌ها، صنایع و مجموعه‌های مختلف بودند چرا که مزایای بسیاری را در اجرای سازمانی هم پیمایی (carpooling) برای خود و سازمان تحت نظرشان یافتند.
در ادامه به توضیح مفهوم همپیمایی (carpooling) سازمانی خواهیم پرداخت.
 

هم پیمایی (carpooling) سازمانی چیست

پیش‌تر گفته شد که همپیمایی (carpooling) به چه معناست و به علت مزایای بسیار مورد توجه مدیران صنایع و مجموعه‌ها قرار گرفته است اما ابتدا باید دانست هم پیمایی (carpooling) سازمانی چیست تا بتوانیم مزایای آن را شرح دهیم.
حمل و نقل در سازمان‌ها، مساله‌ی بسیار مهمی است که با روش‌های فعلی، هم هزینه‌های بسیاری را بر سازمان‌ها تحمیل می‌کند و هم در بسیاری موارد برای آن‌ها چالش زاست. راه حل‌های موجود، ماهیتا کم‌ترین بازده و بیشترین هزینه‌ها را در پی دارند و هر اندازه که مدیریت سازمان در راستای بهینه سازی آن‌ها از طریق ترسیم مسیرها و ایستگاه‌های صحیح و گروه بندی صحیح افراد اقدام کند، همچنان نمی‌توان انتظار بازدهی بالا از این راهکارها داشت؛ چرا که اساس این راهکارها بر این مبنا استوار شده‌‌‌‌‌‌اند که به خاطر استفاده از خدمت طی یک مسیر مشخص، هزینه کامل پرداخت شود.
همپیمایی (carpooling) سازمانی، اساسا راهکاری مدیریتی در حوزه‌ی حمل و نقل است؛ بدین صورت که سازمان، به جای صرف هزینه برای حمل و نقل افراد و اجاره راننده و سرویس، از ظرفیت خودروی شخصی کارکنان برای حمل و نقل آن ها استفاده می‌کند به نحوی که کارکنانی که محل سکونت آن‌ها در یک محدوده قرار دارد، سفرهای شغلی روزانه خود را با خودروهای خود، به صورت چرخشی می‌پیمایند. این کار باعث ذخیره‌ی هزینه‌هایی است که سازمان در روش‌های سنتی متحمل می‌شود. شاید در نگاه اول به نظر بیاید که هم پیمایی (carpooling) سازمانی به ضرر کارکنان بوده و هزینه‌های حمل و نقل را بر آن‌ها بار میکند؛ چه دلیلی وجود دارد کارمند به جای استفاده از سرویس سازمانی به استفاده‌ از خودروی شخصی روی بیاورد؟ برای پاسخ به این سوال و این ایراد باید ذکر کرد که در اساس همپیمایی (carpooling) سازمانی، بخشی از هزینه‌هایی که در اثر اجرای هم پیمایی (carpooling) در سازمان ذخیره می‌شوند، صرف حمایت‌های مادی مستقیم و غیر مستقیم از کارکنانی می‌شود که خودروی شخصی خود را سیستم همپیمایی (carpooling) به کار گرفته‌اند و هرچه فعالیت آن‌ها در این سیستم بیشتر باشد، این حمایت‌ها نیز افزایش خواهد یافت و نیز به خاطر استفاده‌ی چرخشی از تمامی خودروها، کارکنان خودروی خود را یک چهارم تا یک سوم از روزهای کاری به کار خواهند گرفت. در نهایت، مجموع حمایت‌هایی که کارکنان سازمان به خاطر هم پیمایی (carpooling) دریافت می‌کنند، به مراتب بیشتر از هزینه‌ی کمی است که برای اجرای آن باید بپردازند. از سویی دیگر، هزینه‌های که سازمان باید برای حمایت از کارکنان برای جایگزینی همپیمایی (carpooling) به جای روش‌های سنتی بکند نیز بسیار کم‌تر از هزینه‌های روش های سنتی حمل و نقل است. می‌توان اینگونه گفت که اجرای هم پیمایی (carpooling) سازمانی در مجموعه‌ها و صنایع، راهکار دو سویه‌ای است که از سویی به سود کارکنان و از سویی به سود مدیریت سازمان است. همچنین در صورتی که کارکنان یک سازمان به صورت پراکنده در شهر سکونت داشته باشند، میتوان با تنظیم تفاهم نامه با سازمان های مجاور و تجمیع چند سازمان کوچک، این مشکل را حل نمود.
البته لازم به ذکر است که مزایای همپیمایی (carpooling) سازمانی تنها در مسائل اقتصادی و مالی خلاصه نمی‌شوند. هم پیمایی (carpooling) در دیگر بخش‌های مدیریتی سازمان‌ها نیز موثر و مفید است. تاثیر همپیمایی (carpooling) در مدیریت منابع انسانی مساله‌ی حائز اهمیتی است که بسیاری سازمان‌هایی که فاقد حمل و نقل سازمانی بوده‌اند را بر آن داشته تا به جای هزینه‌های گزاف شیوه‌های سنتی مدیرین منابع انسانی، با صرف هزینه‌ای کوچک، هم پیمایی (carpooling) سازمانی را در مجموعه‌ی خود اجرا نمایند و بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.
همچنین تاثیر هم پیمایی (carpooling) در مدیریت اجرایی و محیطی صنایع و مجموعه‌ها نیز موثر و سودمند است؛ به نحوی که سازمان‌ها، خصوصا سازمان‌هایی که در محیط شهری فعالیت دارند، برای فرار از چالش‌ها و دردسرهای مربوط به جای پارک خودروهای کارکنان و فرار از هزینه‌هایی که باید به خاطر آن متحمل شوند، در صدد بر آمده‌اند تا همپیمایی (carpooling) را در سازمان خود اجرا نمایند.
 

چرا همپیمایی کنیم؟

پوشش هزینه های خودرو

با همپیمایی در هیرا، هزینه های ماشینت رو هیرا پرداخت میکنه یعنی خرج ماشینت از این جیب به اون جیبه

کاهش هزینه سفر

با همپیمایی در هیرا، هزینه های سفر کمتر از حمل و نقل عمومی و چیزی نزدیک به صفر در میاد

صرفه جویی در وقت

وقتی ترافیک توی خیابون نباشه، جای پارک هم از قبل آماده باشه، دیگه رفت و آمد خیلی زمان نمیبره

تفریحِ سفر

با هم بودن عامل مشترک همه‌ی تفریح‌هاست؛ مخصوصا وقتی با دوست و همکارت همپیمایی کنی