منشور مسئولیت اجتماعی هیرا


مسئولیت اجتماعی


یکی دیگر از تعاریف مسئولیت اجتماعی، از بین بردن اثرات رفتار مضر و مخرب است که افراد در زندگی شخصی و کاری خود به جامعه، افراد و محیط زیست وارد می کنند.

" هرکدام از ما فردی برای خود و فردی برای جامعه هستیم، همه ما باید خودمان و دیگران را درک کنیم و از دیگران و از خودمان مراقبت کنیم." — هانیل لانگ
" هر فرد جایی برای پر کردن در جهان دارد و خیلی مهم است که انتخاب کند آنطور باشد یا نه." — ناتانیل هاتورن

" نمی‌توانیم فقط برای خودمان زندگی کنیم. هزاران رشته ما را با انسان‌های دیگر مرتبط می‌کند." — هرمان ملویل


کل تعاریف مربوط به مسئولیت اجتماعی را می‌توان در جمله زیر خلاصه کرد: هرکدام از ما فردی برای خود، و فردی برای جامعه هستیم!  
این تعریف به خوبی به مسئولیت انسان‌ها در قبال هم و رفتار انسان نسبت به سایر انسان ها،جامعه، محیط زیست، حیوانات و ... را در ذهن تداعی می کند. خیلی ساده یعنی ما مسئولیم! همه‌ی ما در مورد اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد مسئولیم. شاید خیلی‌ها فکر کنند این جمله صرفا یک شعار است. اما با بررسی موضوع مسئولیت اجتماعی در کشورهای جهان، به وضوح می‌توان نقش پر رنگ مسئولیت اجتماعی را در رشد و ترقی کشورها دید.


برای درک بهتر این موضوع، صحبت‌های دکتر سعید معیدفر، از جامعه‌شناسان برجسته کشورمان را بخوانید:  
 “تمام بودجه کشور را بیارید در بحث راه‌سازی! یعنی آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و همه‌ی حوزه‌های دیگر را تعطیل کنید و بودجه‌هایشان را صرف راه‌سازی کنید! حالا آیا مشکل تلفات جاده‌ای حل خواهد شد؟! در یک تصادف، مردم مقصر را وزارت راه و شهرسازی می‌دانند، وزارت مقصر را پلیس راهنمایی رانندگی می‌داند، پلیس راهنمایی رانندگی خودروساز را مقصر می‌داند. در واقع بحث ما این است که بیایید همه احساس مسئولیت کنیم. چرا ما همیشه عادت کرده‌ایم که مسئله را به دوش دیگری بیاندازیم. بیایید و ببینیم که هر کدام از ما چه مسئولیتی در قبال موضوع داریم؟ آیا سالی شانزده‌هزار کشته و یا سیصد هزار مجروح و معلول در جاده‌ها فاجعه نیست؟ قطعا که همه مسئولیم ... “


چرا کشورهایی مانند ژاپن به این سرعت پیشرفت کرده و در هر زمینه موفق ظاهر می شوند؟
جواب این سوال در حلقه مفقوده اکثر کشورهای توسعه نیافته است؛ عدم پذیرش مسئولیت اجتماعی!


مسئولیت اجتماعی در نقطه مقابل بی تفاوتی قرار دارد؛ هرگاه معضل یا مشکلی در جامعه پدید بیاید، شهروند مسئول وظیفه خود می داند برای رفع آن به نوبه خود مشارکت موثر داشته باشد تا در رفع آن سهمی داشته باشد. مسئولیت اجتماعی طیف گسترده ای از فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، محیط زیستی و امور خیریه را در بر می گیرد و افراد جامعه در هر سطح و طبقه ای، در قبال معضلات و اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد مسئول هستند و تحت هیچ شرایطی این مسئولیت از آنان ساقط نمی شود.برای داشتن جامعه ای بهتر و سالم تر، مسئولیت پذیری باید به سبک زندگی فرد و بخشی از ارزش های وی تبدیل شود تا بتوان گفت این فرد از نظر اجتماعی مسئول است.


احساس مسئولیت برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی به ارتقای کیفی و بهبود زندگی افراد جامعه که شامل خود فرد هم میشود، کمک می کند.به بیان دیگر، فرد مشارکت کننده اگرچه داوطلبانه و گاه بی چشمداشت وارد عرصه می شود، اما در نهایت نتایج و اثرات مثبت این اقدامات شامل حال خود او نیز خواهد شد.


در اکثر جوامع مسئولیت اجتماعی یک حوزه قانونی الزام آور نبوده و بیشتر در حوزه اخلاق مطرح می شود. در جوامع توسعه یافته که در چارچوب اخلاق، وظایف فردی دارای اهمیت بیشتری است، مسئولیت اجتماعی مفهومی اجباری و البته پذیرفته شده توسط اکثر افراد جامعه دارد. اما در سایر جوامع که از نظر سطح فرهنگی دارای فقر هستند، چنین مسئولیت هایی معنای خاصی نداشته و کمتر کسی خود را ملزم به انجام و رعایت آن ها می داند.

مسئولیت اجتماعی در حوزه های مختلف فردی و گروهی یا سازمانی

به صورت کلی می توان گفت مسئولیت اجتماعی تاکید بر رفتار انسانی در تمامی زمینه ها دارد.هنگامی که در مورد مسئولیت اجتماعی صحبت می‌کنیم، به ارجحیت نفع جمعی به منافع شخصی و سازمانی اشاره داریم.
مسئولیت اجتماعی فردی درمقایسه با مسئولیت اجتماعی گروهی مفهومی جدید است اما قدمتی برابر با قانون طلایی “با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود،” دارد. مسئولیت اجتماعی فردی در جهت تاثیرگذاری مثبت بر دیگران و محیط بیرون از دایره خود بسط پیدا می کند. مسئولیت اجتماعی فردی اساس مسئولیت اجتماعی گروهی است زیرا یک اجتماع از افراد تشکیل شده است و درنتیجه فرهنگ مسئولیت اجتماعی را مشخص می‌کند. درک این مفهوم افراد را از نظر اجتماعی مسئولیت‌پذیرتر می کند.
در حوزه شرکت ها و یا سازمان ها که این مسئولیت با عنوان مسئولیت اجتماعی سازمانی یا مسئولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Responsibility) و به اختصار به CSR شناخته می شود، بندهای مختلفی برای این منظور تعریف شده است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.تعهد در قبال حفظ محیط زیست و اکوسیستم که خود برای مراکز صنعتی یک گزینه بسیار مهم به شمار می آید.
2.تعهد در قبال رعایت عدالت و شایسته سالاری در استخدام نیروهای مورد نیاز
3.تعهد در قبال برآورده کردن تمامی نیازهای ضروری کارمندان و خانواده های آن ها
4.تعهد در قبال ارائه محصولات کاملا سالم و بدون هیچگونه مضرات برای انسان
5.تعهد در قبال صرف درآمد ها در راه های غیر خلاف و غیر قانونی و در مسیر پیشرفت و توسعه
6.تعهد در قبال رفتار درست و انسانی با تمامی افراد مرتبط
7.تعهد در قبال رعایت حقوق مصرف کنندگان در صورت تولید کالا یا ارائه خدمت


به طور کلی و به طور خلاصه، مسئولیت اجتماعی باید به گونه‌ای تعریف شود که تعادلی معقول و معنا دار میان اصول اخلاقی و مسئولیت درباره آیندگان در کنار سودآوری ایجاد کند.
هدف فقط فروش کالا و خدمات نیست. جامعه خواستار خلق ارزش مشترکی‌ست که همه را بهره‌مند کند. مسئولیت اجتماعی شرکت ها، به درک تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی کسب‌و‌کار ما بر دیگران اشاره دارد و با اقدامات آن به شیوه‌ای اخلاقی و مسئولانه مرتبط است.
وقتی مصرف کنندگان از محصول یا خدمات یک شرکت با مسئولیت اجتماعی استفاده می‌کنند، حس می‌کنند آن‌ها هم وظیفه خود را در قبال جامعه انجام داده‌اند. هرچه شرکتی از نظر اجتماعی، مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشد، جامعه و مصرف کنندگان بیشتر از او حمایت می‌کنند و پیشرفت یک جامعه و کشور جز در سایه همراهی همه اعضای آن، ممکن نخواهد بود.
اگر بخواهیم با هم صادق باشیم، اوضاع مسئولیت اجتماعی شرکتی در ایران زیاد خوب نیست. صحبت جدی در رابطه با مسئولیت اجتماعی شرکتی در ایران از حدود ۶-۵ سال پیش شروع شد اما به جز مواردی اندک، کارهای انجام شده چیزی نبود که بتوان اسم مسئولیت اجتماعی را روی آن گذاشت.  


هیرا با ایجاد بستری برای همپیمایی و به اشتراک گذاری صندلی های خالی خودروهای شخصی، در کاهش خودروهای تک سرنشین، کاهش ترافیک شهری، آلودگی هوا و در نهایت کاهش هزینه های سفر و اتلاف زمان و عمر ، سعی در بهبود وضعیت حمل ونقل شهری دارد.
مهم ترین رویکرد هیرا در پله ی اول قبل از هرگونه سودآوری و منافع سازمانی، کمک به بهبود اوضاع جامعه و محیط زیست اطرافمان است.
مخاطب هیرا افرادی دغدغه مند هستند که مسئولیت اجتماعی را چه در مقیاس فردی و چه گروهی یا سازمانی جدی گرفته، از تاثیرات آن بر محیط اطراف و در نهایت جامعه ی خود کاملا آگاه هستند و کمک به بهبود اوضاع اجتماع و محیط زیست‌ و به طور کلی منافع جمعی را به منافع شخصی در اولویت قرار می دهند.

مسئولیت اجتماعی
مسئولیت
مسئولیت اجتماعی سازمانی
مسوولیت اجتماعی
CSR
احساس مسئولیت
محیط زیست
منافع شخصی
منافع سازمان
همپیمایی
هم‌پیمایی
کارپولینگ
carpooling
سفر اشتراکی
هم مسیری

چرا همپیمایی کنیم؟

پوشش هزینه های خودرو

با همپیمایی در هیرا، هزینه های ماشینت رو هیرا پرداخت میکنه یعنی خرج ماشینت از این جیب به اون جیبه

کاهش هزینه سفر

با همپیمایی در هیرا، هزینه های سفر کمتر از حمل و نقل عمومی و چیزی نزدیک به صفر در میاد

صرفه جویی در وقت

وقتی ترافیک توی خیابون نباشه، جای پارک هم از قبل آماده باشه، دیگه رفت و آمد خیلی زمان نمیبره

تفریحِ سفر

با هم بودن عامل مشترک همه‌ی تفریح‌هاست؛ مخصوصا وقتی با دوست و همکارت همپیمایی کنی