شرایط و قوانین استفاده از هیرا


نرم افزار هیرا، به عنوان بستری برای همپیمایی افراد با یکدیگر طراحی شده است. شرایط و قوانین استفاده از این نرم افزار، که در ادامه آمده است، قراردادی است لازم، که روابط کاربران (اعم از همپا و همران) با یکدیگر و نیز روابط کاربران با تیم هیرا را مدیریت خواهد کرد؛ لذا ضروری است پیش از نصب به دقت مطالعه شود. استفاده از خدمات «هیرا» به منزله‌ی قبول این شرایط بوده و تمامی ادعاها و اعتراضات پس از آن فاقد اعتبار است. قواعد مخصوص همران ها در این قرارداد وجود ندارد و مجزا هنگام ثبت خودرو اراده خواهد گردید.
لازم به ذکر است که امکان تغییرات آتی شرایط و قوانین توسط تیم «هیرا» وجود دارد.

ماده یک _ تعاریف
معانی واژگان و عبارات و اصطلاحاتی که در نرم افزار استفاده شده، به شرح ذیل است:
1-    هیرا: برند تجاری با مالکیت تیم استارتاپی هیرا و نام نرم افزار متعلق به همین شرکت که ابزار ارائه و مدیریت خدمات هوشمند همپیمایی به کاربران است. از مالکین و مدیران این نرم افزار در این قرارداد با عنوان «تیم هیرا» یاد می‌شود. تمامی حقوق مادی و معنوی این نرم افزار متعلق به تیم هیرا بوده و بدیهی است که استفاده از نرم افزار و یا فعالیت افراد در راستای اهداف هیرا، هیچگونه حقی برای آن‌ها پدید نخواهد آورد.
2-    اپلیکیشن: نرم افزار موبایلی هیرا، متعلق به تیم استارتاپی هیرا که برای تلفن‌های همراه هوشمند و به منظور ارائه و مدیریت خدمات هوشمند همپیمایی طراحی شده است.
3-    سامانه هیرا: این عبارت به تمامی امکانات نرم افزاری تیم هیرا در تمامی مراحل ثبت نام، استفاده از اپلیکیشن و پشتیبانی، اطلاق می‌شود.
4-    کاربر: تمامی اشخاصی که اپلیکیشن را نصب و از آن استفاده می‌کنند، کاربر محسوب می‌شوند که می‌توانند همپا، همران یا مصداق هر دوی این عبارات باشند. در ادامه هر کجا از لفظ کاربر استفاده شود، مراد اطلاق از همپا و همران است.
همپا: همپا شخصی است که در اپلیکیشن، با ثبت مبدأ و مقصد و ساعت سفر، درخواست خود مبنی بر همپیمایی را ثبت می‌کند.
همران: مالکان خودرو که پس از بررسی و تایید مدارک و خودروی آن‌ها در سامانه هیرا، قادر خواهند بود طی مسیرهای خود، همپاها را انتخاب و با خود همراه سازند.
5-    همپیمایی: یکی از نظام‌های حمل و نقل که طی آن، افرادی که مسیر، مبدأ و یا مقصد مشترک دارند، به اشتراک خودروی شخصی و پیمایش اشتراکی مسیر می‌پردازند.
6-    وسیله نقلیه: خودروهایی که مدارک آن‌ها، پس از ثبت از سوی مالک یا مسئول بهره برداری در سامانه هیرا مورد بررسی و تایید قرار گرفته‌اند و می‌توانند برای همپیمایی و جابجایی همپا استفاده شوند.
7-    حساب کاربری: حسابی که سامانه هیرا، پس از دریافت اطلاعات مورد نیاز از اشخاص و بررسی و تایید این اطلاعات، برای اشخاص در اپلیکیشن ایجاد می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد تا نسبت به همپیمایی به عنوان همپا، و در صورت طی مراحل مورد نیاز، به عنوان همران، اقدام کنند.
8-    حق اشتراک: مبلغی که سامانه هیرا، طی دوره‌های زمانی برای ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم برای همپیمایی از کاربران اخذ می‌کند. ممکن است برخی کاربران، بر اساس سیاست کاری تیم هیرا از پرداخت این مبلغ معاف شوند.
9-    امتیازات: خدمات ویژه‌ای که سامانه هیرا در اپلیکیشن به کاربران ارائه می‌دهد از این پس امتیازات خوانده خواهند شد. این امکانات شامل تخفیف‌ها، خدمات جانبی و امثالهم است که متناسب با شرایط و بر اساس میزان فعالیت کاربران به آن‌ها اعطا خواهد شد.

ماده دو_ شرایط و قواعد عمومی
1-2 تمامی اتفاقاتی که در آینده میان کاربران هیرا با دیگر کاربران، تیم هیرا و اشخاص ثالث رخ خواهد داد، تابع قواعدی است که در ادامه گفته خواهد شد.
2-2 از آن جهت که قوانین راهنمایی رانندگی از قواعد آمره‌اند، تمامی اتفاقاتی که کلا یا جزئا به این حیطه مربوط باشند، نظیر تخطی از شرایط مربوط به گواهینامه، تصادفات، جریمه‌ها و نظایر آن، تحت سلطه‌ی این قوانین بوده و کاربران، مانند تمامی افراد جامعه مستقلا تحت حاکمیت و محکومیت‌ها قرار خواهند گرفت و متعهد می‌گردند که هیچ اقدامی مبنی بر متوجه نمودن تمام یا برخی از مسئولیت‌های بار شده بر آن‌ها نسبت به تیم هیرا انجام ندهند.
3-2 تمامی اتفاقاتی که ممکن است در آینده طی استفاده از اپلیکیشن و سامانه هیرا رخ دهند که به هر نحوی مسئولیت، محکومیت، جریمه و یا مجازاتی را بر کاربران تحمیل کند، تابع قوانین موضوعه‌ی کشور بوده و کاربران اقرار می‌نمایند که نافی هرگونه ارتباطی با تیم هیرا، اعم از شراکت، معاونت و هرگونه ارتباط دیگری می‌شوند؛ بدیهی است این اقرار به منزله‌ی آن است که اگر طی همپیمایی مسئولیت یا محکومیتی، اعم از وظیفه جبران خسارت، جریمه، مجازات و یا هرگونه مسئولیت دیگری بر افراد بار گردد، تیم هیرا هیچگونه نقشی در مسئولیت یا محکومیت بار شده و یا اتفاقی که عامل بار شدن مسئولیت یا محکومیت است، نخواهد داشت.

ماده سه _ ایجاد حساب کاربری و شرایط استفاده از آن
1-3 برای استفاده از اپلیکیشن، لازم است تا هر کاربر، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، آدرس محل سکونت و محل کار و شماره تلفن همراه خود را از طریق اپلیکیشن در اختیار سامانه هیرا بگذارد تا پس از بررسی و تایید، برای او حساب کاربری مخصوص ایجاد شود. شایان ذکر است ایجاد حساب کاربری صرفا فعالیت به عنوان همپا را برای افراد ممکن می‌سازد و برای فعالیت به عنوان همران، لازم است اشخاص با ثبت اطلاعات مورد نیاز در بخش مربوط، نسبت به ارتقای حساب کاربری خود اقدام کنند تا پس از بررسی و تایید توسط سامانه هیرا، بتوانند به عنوان همران همپیمایی کنند؛
2-3 برای هر شماره ملی، تنها یک امکان ایجاد حساب کاربری دارد؛
3-3 مسئولیت صحت اطلاعات وارد شده توسط کاربر، با خود کاربر بوده و همو موظف است تغیرات را در سامانه هیرا اعلام و ثبت نماید؛ در صورت ارائه اطلاعات غلط، سامانه هیرا در محروم نمودن کاربر از خدمات محق خواهد بود و در این صورت، کاربر حق مطالبه‌ی امتیازات یا اشتراک پرداختی را از خود سلب می‌نماید. همچنین مسئولیت هرگونه پیامدی که وارد نمودن اطلاعات غلط یا جعلی باعث یا موثر در آن باشد و نیز هرگونه اخلال در مدیریت اتفاقات به واسطه‌ی اطلاعات غلطی که از سوی کاربر ارائه شوند، بر عهده‌ی کاربر بوده و تیم هیرا هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.
4-3 ایجاد حساب کاربری در هیرا به منزله‌ی تایید انتساب پیام‌ها است و پس از آن، کاربر نمی‌تواند نسبت به داده پیام‌های ارسالی ادعای جعل، انکار یا تردید نماید؛ مگر آن که پس از طی طرق قانونی لازم، عدم انتساب داده پیام‌ها به خویش را ثابت نماید.
5-2 تیم هیرا قادر خواهد بود تا در صورت امتناع کاربر از ارائه اطلاعات خاصی که ممکن است در شرایط خاصی لازم شوند، حساب کاربری کاربر را تا هر زمان که لازم بداند مسدود نماید و کاربر حق اعتراض و یا مطالبه‌ی پرداخت‌های قبلی و امتیازات را از خود سلب می‌کند.
6-2 همپا موظف است شرایط اعلامی از سوی همران را رعایت نموده و از مواردی که همران ممنوع کرده، نظیر استعمال دخانیات، حمل بار و حیوانات و نظایر آن، بپرهیزد. تخطی از این شرایط موجب می‌شود همپا نسبت به هر آن خسارتی که به واسطه‌ی این تخطی حادث شود، مسئولیت  پیدا کند.
7-2 همپا موظف است طی بازه‌ی پنج دقیقه از زمان اعلامی، در محل حاضر شود و در غیر این صورت، اعتراضات بعدی خود را فاقد اعتبار می‌سازد.

ماده چهار_هزینه استفاده از خدمات و نحوه پرداخت
1-4 هزینه‌ی پرداختی از سوی کاربر، صرفا به منظور اجازه دسترسی به خدمات اپلیکیشن و سامانه هیرا است و هرگونه ادعایی مبنی بر مطالبه‌ی خدماتی غیر از مورد مذکور، بلاجهت و بی‌مورد است؛ بدیهی است مسئولیت فراهم نمودن ابزار و ادوات و مقدمات لازم برای بهره برده از خدمات اپلیکیشن، با کاربر بوده و تیم هیرا هیچگونه مسئولیتی در این مورد نخواهد داشت. این هزینه صرف ایجاد، مراقبت و گسترش زیرساخت و بستر لازم برای همپیمایی و رفع و مدیریت مشکلات احتمالی آتی خواهد شد؛
2-4 تعیین مبلغ حق اشتراک با تیم هیرا است و کاربر حق هیچ گونه اعتراض یا ادعایی را نسبت به تغییرات آتی نخواهد داشت؛
3-4 در مواردی که طبق سیاست مدیریتی هیرا کاربر از پرداخت حق اشتراک معاف می‌شود، تعیین شرایط این معافیت از اختیارات تیم هیرا خواهد بد و کاربر حق اعتراض و ادعا نسبت به این موضوع را از خود سلب می‌کند؛
4-4 همانگونه که در بند یک از همین ماده مشخص شد، موارد هزینه‌ی پرداخت‌ها احصاء شده است و در صورت ایراد خسارت از سوی هر یک از کاربران نسبت به کاربر دیگر، کاربری که مسئول خسارت است، نمی‌تواند از پرداخت‌های درون برنامه برای جبران خسارت استفاده نماید؛
5-4 پرداخت حق اشتراک تنها به صورت اینترنتی و از طریق درگاه پرداخت درون برنامه ممکن است. پرداخت به هر نحو دیگر کان لم یکن بوده و مطالبه و بازپس گیری آن ممکن نخواهد بود.

ماده پنج_ حقوق و مسئولیت‌های کاربر
در این بخش، قواعد عمومی کاربران و قواعد مختص همپا شرح داده خواهد شد؛ شرایط ویژه‌ی همرانی هنگام ثبت خودرو ارائه می‌گردد.
1-5 التزام به قوانین جمهوری اسلامی ایران از سوی تمامی کاربران الزامی است و هیچ یک از کاربران مجاز به استفاده از هیرا برای مقاصد غیرقانونی، نظیر حمل کالاهای ممنوعه مانند کالای قاچاق، مشربات الکلی، اسلحه‌ی غیر مجاز و نظایر آن، استفاده برای ارتکاب جرم، استفاده از خودرو به عنوان آلت جرم، عدم رعایت شئون قانونی حین سفر، حمل برخی حیوانات خانگی ممنوعه و یا مطلقا هرگونه استفاده‌ای که بای نحو دارای وصف غیر قانونی بودن باشد، نخواهند بود.
2-5 اطلاعاتی که از کاربران در اختیار یکدیگر قرار می‌گیرد، با اجازه‌ی آن‌ها و صرفا با منظور استفاده از خدمات اپلیکیشن است؛ فلذا هیچ یک از کاربران حق استفاده برای هدفی جز این را نداشته و در صورت انجام این کار، تمامی مسئولیت آن را بر عهده خواهد گرفت و نمی‌تواند هیچگونه مسئولیتی را متوجه تیم هیرا سازد. همچنین پذیرفتن این قرارداد به منزله‌ی آن است که کاربر به سامانه هیرا اجازه داده است تا در طی روند همپیمایی، برخی از اطلاعات را در اختیار کاربران، به تناسب اقتضای سفر، قرار دهد و از این رو، به جهت مأذون بودن سامانه و تیم هیرا، کاربر حق هرگونه اعتراض آتی نسبت به این موضوع را از خود سلب می‌نماید.
3-5 اشتراک برنامه، هزینه‌ای است که کاربر بابت استفاده از خدمات سامانه می‌پردازد؛ بدیهی است تامین خودرو از وظایف تیم هیرا نبوده و کاربر حق اعتراض به مسائلی از قبیل کمبود راننده را نخواهد داشت. همچنین کاربر متعهد می‌گردد که هیچگاه نسبت به بازپس گرفتن وجوه پرداختی اقدام ننماید.
4-5 در مواردی که کاربر از تخفیف در پرداخت اشتراک، کلا یا جزئا، بسته‌های تشویقی و یا هرگونه امتیاز دیگری برخوردار می‌گردد، اولا متعهد خواهد شد که استفاده از این امتیازات طبق قواعد اعلامی تیم هیرا باشد و ثانیا می‌پذیرد که این امتیازات به منزله‌ی پول نقد نبوده و حق مطالبه‌ی ما به ازای نقدی آن‌ها را از خود سلب می‌نماید.
5-5 حساب کاربری اشخاص در اپلیکیشن و سامانه هیرا، منحصرا برای استفاده‌ی شخصی ایجاد کننده‌ی حساب تشکیل می‌شود و مسئولیت تمامی اقدامات انجام شده با هر حساب کاربری، اعم از سفرها و غیره، با ایجاد کننده و صاحب آن خواهد بود؛ خواه سفرها توسط شخص او یا دیگری و خواه با اطلاع و علم او یا بدون علم و اطلاع او انجام شوند.
6-5 پذیرفتن این قرارداد به معنای اقرار کاربر مبنی بر آن است که او هرگونه حقی در سود، برند (علامت) تجاری، نام، لوگو (نشان) تجاری و مطلقا هر گونه حقی که اپلیکیشن و سامانه برای تیم هیرا به بار می‌آورد را در مورد خود نفی نموده و متعهد می‌گردد که در آتیه هیچگونه اقدامی مبنی بر مطالبه‌ی حقی، جز آن میزان خدماتی که برای همپیمایی لازم است، را ننماید. همچنین کاربر هرگونه ارتباطی با هیرا، به جز استفاده کننده از خدمات، را انکار کرده و اقرار می‌نماید هیچگونه رابطه‌ی دیگری اعم از استخدامی، شراکت، پیمانکاری و هرگونه رابطه‌ای، جز آن چه ذکر شد، را نفی می‌نماید.
7-5 ارائه اطلاعات از سوی کاربر به سامانه هیرا، به منزله‌ی اذن او مبنی بر حق استعلام از مراجع لازم و ذی سمت است و تایید می‌نماید که در آتیه هیچگونه عمل و یا ادعایی مبنی بر سوء استفاده از این اطلاعات، نظیر نقض حریم شخصی و غیره، را علیه هیرا انجام نخواهد داد.
8-5 کاربر متعهد می‌گردد در صورتی که طی همپیمایی آسیبی به دیگر کاربران یا سامانه و تیم هیرا ایراد گرداند، مسئولیت آن را پذیرفته و نسبت به جبران آن اقدامات لازم را مبذول دارد و از متوجه نمودن مسئولیت نسبت به تیم هیرا و یا درخواست جبران خسارت توسط تیم هیرا و یا مطالبه‌ی وجوه پرداختی برای جبران خسارت خودداری نماید.
9-5 کاربر متعهد می‌گردد نسبت به بازتولید یا بازنویسی اپلیکیشن هیچگونه اقدامی انجام ندهند؛ در غیر این صورت موظف است ضمن توقف عملیات، در هر مرحله که باشد، تمامی خساراتی که تیم هیرا متحمل شده است، اعم از خسارت در منافع حتمی یا ممکن الحصول، را جبران نماید.
10-5 کاربر متعهد می‌گردد هیچگونه اقدامی که موجب آسیب زدن به حسن شهرت اپلیکیشن، تیم و یا سامانه هیرا باشد، چه در شئون کاربری، چه استفاده‌ی تبلیغاتی از نام و برند هیرا و چه هر عملی غیر از آن، انجام ندهد و در غیر این صورت مسئول جبران تمامی خسارات، چه در مورد منافع حتمی و چه منافع ممکن الحصول، و اعاده وضعیت به حالت سابق است.
11-5 کاربر موظف است پیش از استفاده‌ی اپلیکیشن درون برنامه‌ی دیگری، استفاده به عنوان تبلیغات و یا هر استفاده‌ای غیر از خدمات درون برنامه، ضمن تقدیم تمامی منافع حاصل شده، تمامی خساراتی که تیم هیرا به این واسطه دیده است، اعم از خسارت در مورد منافع ممکن الحصول یا منافع حتمی، را جبران نماید.

ماده پنج_ حقوق و مسئولیت‌های تیم هیرا
1-5 از آن جهت که اپلیکیشن و سامانه هیرا، تنها واسطه‌ای بین افراد برای یافتن یکدیگر و همپیمایی مسیرهای مشترک است و انجام روند همپیمایی را ممکن می‌سازد، و از سویی افراد در انتخاب همپا و یا همران خود مخیرند، هر همپیمایی توافقی است میان کاربران با یکدیگر؛ بدیهی است تیم هیرا در هیچ یک از اتفاقاتی که در طی همپیمایی میان کاربران با یکدیگر یا با دیگران رخ دهد، هیچ مسیئولیتی، چه حقوقی و چه کیفری، نخواهد داشت.
2-5 مسئولیت اتفاقاتی که توسط ثالث یا یکی از کارمندان تیم هیرا در اپلیکیشن و یا سامانه هیرا حادث شوند و در نتیجه‌ی آن ضرری به دیگران وارد شود، بر عهده‌ی همان شخص خواهد بود و تیم هیرا هیچگونه مسئولیتی در این زمینه در قبال کاربران نخواهد داشت.
3-5 تیم هیرا هیچگونه تضمینی در قبال اجرا شدن اپلیکیشن بر روی تمامی سخت افزارها و یا نرم افزارها نمی‌دهد.
4-5 در برخی از امتیازات، لازم است تیم هیرا اطلاعات کاربران را در اختیار ارائه کننده‌ آن امتیاز قرار دهد؛ در این موارد تیم هیرا هیچگونه مسئولیتی در قبال سوء استفاده از این اطلاعات نخواهد داشت. پذیرش این قرارداد و نصب برنامه به منزله‌ی اذن کاربر تلقی خواهد شد.
5-5 تیم هیرا در طول ارائه خدمات به کاربران، اطلاعاتی دریافت می‌کند که کاربران مختار به ارائه یا عدم ارائه این اطلاعات هستند؛ در صورتی که کاربر این اطلاعات را  ارائه نماید، تیم هیرا تنها در حالتی نسبت به این اطلاعات مسئول است که به واسطه‌ این اطلاعات، آسیبی مستقیما از سوی تیم هیرا متوجه صاحب اطلاعات گردد و تیم هیرا عالم به آن آسیب بوده باشد.
6-5 در صورتی که کاربر محتوایی مرتبط با هیرا تولید نماید، مالکیت معنوی محتوای تولید شده در اختیار اوست؛ لیکن تیم هیرا اذن دارد از این محتوا استفاده نموده و در صورتی که این محتوابرای تیم هیرا سودآوری داشته باشد، کاربر در سود حاصل شده ذی حق نخواهد بود.
7-5 حق تغییر شرایط استفاده و قوانین اپلیکیشن برای هیرا محفوظ است و تیم هیرا مکلف است تغییرات را با یکی از شیوه‌های متداول نظیر ایمیل، پیام کوتاه و نظایر آن و یا در قالب اپلیکیشن اطلاع رسانی کند و به تبعیت از قوانین کشور، از لحظه‌ی اطلاع رسانی کاربر مطلع از تغییرات و قوانین محسوب شده و ادعای او مبنی بر بی‌اطلاعی مسموع نخواهد بود. استفاده از اپلیکیشن، ولو یکبار، پس از تغییرات به منزله‌ی پذیرش شرایط جدید است.
8-5 طرفین تصدیق می‌نمایند که این قرارداد، برای تیم هیرا جایز بوده و نتیجتا، تیم هیرا محق خواهد بود بدون نیاز به ارائه دلیل نسبت به حذف، محدود سازی و یا هر فعل دیگری که لازم بداند، در مورد کاربران اقدام نماید و کاربر منکر هرگونه حق اعتراضی برای خود می‌شود.

ماده شش_ حل اختلافات
اختلافاتی که میان کاربران و تیم هیرا رخ خواهند داد، نخست باید در دایره‌ی حقوقی تیم هیرا، به عنوان مرجع داوری مرضی الطرفین مطرح گردند. حق اقامه دعوی در مراجع قضایی برای کاربران محفوظ است لیکن طرفین موظفند پیش از مراجعه به مراجع قضایی ذی صلاح، نسبت به حل اختلاف نزد داور مرضی الطرفین، که همانا دایره‌ی حقوقی تیم هیرا است، مبادرت ورزند.